1971. július 31.-e nagy nap volt Pavlics Ferenc életében. 42 éve, pontosan ezen a napon indult először útjára gyermeke, a holdautó (Lunar Roving Vehicle, LRV). Tegnap már említettem, hogy az Apollo–15 vitt fel először egy idegen égitestre járművet, amit viszont kihagytam az írásból az az, hogy ennek a holdautónak a tervezője, az 56'-ban Amerikába költöző Pavlics Ferenc volt. A világ első Földön kívüli járműve, a holdi talajviszonyokra tervezett különleges kerekének köszönhetően, három napig sikeresen működött a Holdon 1971-ben, az Apollo–15 űrhajó holdra szállása alkalmával, majd másik két példánya 1972-ben az Apollo–16 és az Apollo–17 űrhajók járműveként is. Amúgy az autó kerekének a szerkezete az ő szabadalma.
A NASA az Apollo–14 sikeres visszatérése után a tudományos program kibővítése mellett döntött. Ennek eredményeképpen lehetőség nyílt új műszerek és eszközök, többek között egy holdautó szállítására. Pavlicsot 1969-ben a holdjármű tervezéséének és kivitelezéséének felelősévé nevezték ki. A munka 17 hónapig tartott. Az autó sikeresen működött, köszönhetően a Pavlics által tervezett különleges kerekeknek, amelyeknek az égitest egyenetlen, poros és köves talaján is biztosítaniuk kellett a rugalmasságot és a manőverezőképességet. A légmentes környezetben és a nagy hőmérséklet-ingadozásban a földi gumitömlők használhatatlanok, ezért a kerekek abroncsát kellően rugalmas titán fémspirálból készítették. Jelenleg mindhárom holdautó a Holdon 'parkol', nem hozták haza őket...
A holdautók soha nem tudtak volna a Földön közlekedni mivel a földi gravitáción összeroppantak volna az űrhajósok és a műszerek súlya alatt. Viszont a Holdon, ahol 6-szor kisebb a gravitáció, ez a súly már nem jelentett problémát. Az autók tömege, mivel nagyrészt alumíniumból készültek, 208 kg volt. A szerkezetet úgy alkották meg, hogy összehajtogatva lehessen szállítani a holdkomp alsó részében. A holdautó menetkésszé tétele 20 percig tartott. Az autó meghajtásáról kerekenként egy-egy 0,186 kW (0.25 lóerő) teljesítményű elektromotor gondoskodott, 80:1 áttétel mellett. Úgy tervezték őket, hogy a Holdon akár 180 km távolságot is megtehessenek és 78 órán át működőképesek legyenek.